ABC pozycjonowania – o czym koniecznie pamiętać, gdy walczysz o ranking strony?

    Prowadzenie firmy internetowej to skuteczny sposób na zarobek, który nieustannie zyskuje na popularności. Otwarcie sklepu internetowego czy innej platformy sprzedażowej może nastąpić nawet w ciągu jednego dnia. Nie oznacza to jednak, że działalność w sieci nie rodzi żadnych komplikacji.

    Z racji tego, że konkurencja jest zażarta – ogromną rolę odgrywa promocja. Jedną z jej kluczowych części (przynajmniej w internecie) jest pozycjonowanie strony internetowej. Wiele osób nie wie jednak, jak się do niego zabrać. Dlatego właśnie przedstawiamy ABC pozycjonowania, które postawi fundamenty do dalszego zgłębiania tajników e-marketingu.

    Zrozumienie podstawą sukcesu – czyli dlaczego pozycjonowanie strony jest aż tak ważne?

    Podstawową kwestią w ABC pozycjonowania jest zrozumienie, dlaczego akurat ono jest tak istotne. Powód jest prosty – gdy potencjalni klienci czegoś chcą, korzystają z wyszukiwarki, aby to znaleźć. Nie ma dużych szans na dotarcie do nich (pomijając reklamy płatne), jeśli strona firmy w ogóle im się nie wyświetli. Dlatego właśnie o pozycjonowaniu należy myśleć już od momentu, gdy buduje się stronę.

    Warto przy okazji skorygować częsty błąd, jakim jest przyrównywanie pozycjonowania do SEO. Pojęcia te są wprawdzie ściśle powiązane, ale wcale nie równoznaczne.

    Pozycjonowanie, a SEO – jaka jest między nimi różnica?

    Różnica między pozycjonowaniem i SEO jest analogiczna do różnicy między medycyną a chirurgią. Pozycjonowanie (podobnie jak medycyna) określa w najbardziej ogólny sposób wszystkie czynności, które wpływają na pozycję strony w Google (konkretne elementy wymienimy później). SEO z kolei jest ściśle związane z technicznymi aspektami strony. Choć nie pozostaje bez znaczenia – jego wpływ na ostateczną pozycję strony jest dosyć mocno ograniczony.

    ABC pozycjonowania – jakie elementy na stronie mają wpływ na pozycję strony w Google?

    Wyszukiwarka Google udostępnia właścicielom witryn szereg wytycznych, których przestrzeganie powinno poskutkować uzyskaniem lepszej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania (czyli tych, na które ma wpływ pozycjonowanie). Ogólna zasada, jaką należy się kierować, aby to osiągnąć, brzmi: zawsze na pierwszym miejscu stawiać użytkownika. To właśnie bowiem w oparciu o oczekiwania, zachowanie i doświadczenia internautów Google opracowuje swoje wytyczne.

    Jeśli więc coś zyskuje pozytywny odzew wśród odbiorców – z pewnością nie zaszkodzi pozycji strony. Bardzo często wcześniej trzeba przeprowadzić odpowiednie badania, aby dowiedzieć się, jakie rozwiązanie będzie najlepsze. Nie wszystkiego trzeba się jednak dowiadywać w ten sposób. Oto kilka znanych elementów, które odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu. 

    Struktura strony

    Większość stron internetowych (może poza wizytówkami online) opiera się na większej ilości podstron. Aby uzyskiwać już od początku jak najlepsze wyniki, należy w odpowiedni sposób rozplanować, a później wdrożyć ich strukturę. Strona powinna się rozrastać na zasadzie drzewka – ze strony głównej powinny „wyrastać” główne kategorie, z których potem będzie można przejść do powiązanych podkategorii.

    Dobrze rozplanowana architektura informacji to nieodłączna część ABC pozycjonowania. Sprawi ona, że googlebot nie będzie miał problemów z poruszaniem się po stronie. Tym samym również nie wystąpią problemy z indeksacją podstron, a końcowa ocena strony będzie lepsza (co oczywiście poprawi ranking).

    Treści na stronie i optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

    Zasadniczo najistotniejszym elementem jeśli chodzi o ABC pozycjonowania jest optymalizacja treści pod wyszukiwarki. Aby treść pozytywnie wpłynęła na pozycję strony, musi spełniać szereg kryteriów. Oto najważniejsze z nich:

    • unikalność (nie może być mowy o skopiowaniu treści z innej strony lub wewnętrznym jej powieleniu),
    • poprawność językowa (nikt raczej nie chce czytać tekstów przepełnionych „bykami”),
    • przydatność (treść musi mieć realną wartość dla użytkownika – czyli odpowiadać na zadane przez niego pytania),
    • czytelność (należy logicznie podzielić treść i wykorzystać formatowanie, aby szybko i łatwo się ją czytało),
    • nasycenie frazami kluczowymi (ważne, żeby nie było ich zbyt wiele, ponieważ przyniesie do odwrotny efekt).

    Czynników, które mają wpływ na pozycję strony w Google jest oczywiście dużo, dużo więcej. Wymienione dwa są jednak zdecydowanie najistotniejsze i to na nich powinni się skupić przedsiębiorcy rozpoczynający działalność w sieci.